Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

VERKLARING OMTRENT GEDRAG (VOG)

Handbalvereniging United Breda vindt het belangrijk dat haar leden in een veilig klimaat kunnen sporten. Helaas komt het weleens voor dat mensen in de sportwereld ongewenst gedrag vertonen en/of misbruik maken van hun positie. In de media zijn meerdere gevallen van (seksuele) intimidatie in de sport aan de orde gekomen.

Eén van de maatregelen die een vereniging kan nemen ter preventie van ongewenst gedrag en/of intimidatie, is het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor alle stafleden die in aanraking komen met kwetsbare groepen (bijvoorbeeld jeugdleden). Het invoeren van een VOG binnen de sport geeft meer zekerheid over het verleden van personen en vermindert de kans dat iemand, die eerder in de fout is gegaan met kinderen, een daaraan gerelateerde functie binnen de sport kan uitoefenen.

Wij nemen de veiligheid van onze leden serieus en hebben daarom besloten om van elke vrijwilliger, die in aanraking komt met minderjarigen, een VOG te verlangen.

Het aanvragen van een VOG kost geld, maar voor vrijwilligers in de sport die werken met minderjarigen, is de VOG sinds 1 januari 2015 gratis dankzij de subsidiemaatregel van het ministerie van Veiligheid en Justitie. In een informatiefolder kunt u alle belangrijke informatie nalezen omtrent de VOG. Hierin wordt o.a. uitgelegd wat een VOG is en waarom deze belangrijk is.

Wij initiëren het aanvraagproces van een VOG door het eerste gedeelte van het aanvraagformulier in te vullen.

Alle informatie rondom de VOG kunt u nalezen op de website www.nocnsf.nl/vog. Indien u nog vragen heeft omtrent de VOG, kunt u het beste contact opnemen met de secretaris van de vereniging secretaris@hvunitedbreda.nl.