Krachttraining Sportmedic

3 februari 2020

Hallo sporters van HV United,

De eerste maand van 2020 is voorbij en de eerste wedstrijden zijn weer gespeeld.

Hoe is iedereen het nieuwe jaar in gegaan? Zijn de pijntjes van vorig kalenderjaar weg of heb je nog ergens last van?

Als het laatste het geval is staat Sportmedic voor je klaar, maak gerust een afspraak en wij proberen ervoor te zorgen dat je zo snel als mogelijk weer pijnvrij kan sporten.

Regelmatig krijgen wij de vraag hoe sporters ervoor kunnen zorgen dat ze fit blijven en hoe ze het risico op blessures kunnen beperken.

Aan het begin van het seizoen hebben we vanuit Sportmedic een voorlichting gegeven over het thema blessurepreventie en onderwerpen die hiermee samenhangen.

In deze editie wil ik inhaken op het onderwerp krachttraining omdat wij regelmatig horen dat mensen denken dat krachttraining op jonge leeftijd niet verstandig is. Dit is een aanname die niet helemaal kloppend is en wat nuances kan gebruiken.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat er een aantal voorwaardes zijn voor een goede krachttraining bij het schoolkind (leeftijd van 6 t/m 12 jaar) en pubers. Denk hierbij aan

een professionele begeleider die ervoor zorgt dat de training verantwoord wordt uitgevoerd. Een warming up, een gedeelte techniek en krachttraining, core versterkende oefeningen en een cooling down. Tevens is het belangrijk om kinderen de risico’s van krachttraining aan te leren, niet met een te hoge externe weestand te trainen en te voorkomen dat er een wedstrijd element in verwerkt zit.

Als je aan deze bovenstaande voorwaarden voldoet zal je op korte en lange termijn effecten behalen.

Denk hierbij aan:

• Korte termijn: verbeterde motoriek, verbeterde aansturing en optimaler gebruik van het lichaam, blessure risico verkleint, betere sportprestatie.
  • Lange termijn: krachttoename, botdichtheid neemt toe (botten worden sterker), verkleint de kans op overgewicht.

Zijn er na aanleiding van deze uiteenzetting vragen, neem dan contact met ons op! Veel handbalplezier!

Met sportieve groet,

Team Sportmedic