Blessure preventie

18 oktober 2019

Hallo sporters van HV United,

Jullie als sporters of ouders van sporters streven dit jaar ook weer naar een sportief, leuk en blessurevrij seizoen.

Maar wat zijn uiteindelijk de belangrijkste factoren om te zorgen dat de kans van slagen zo groot mogelijk is.

Wij vanuit Sportmedic Fysiotherapie & Training willen dit proces zo optimaal mogelijk begeleiden.

Aan het begin van het seizoen hebben we voor een groot aantal spelers en ouders van HV United een voorlichting gegeven over blessure preventie. Wat zijn nou de belangrijkste preventies om te zorgen dat het jaar blessurevrij gehandbald kan worden.

Ieder nieuw seizoen start natuurlijk met de oude schoenen en kleding uit te kast te pakken en te starten met trainen. Als het goed is zijn de trainingen alweer een tijdje begonnen en begint iedereen weer conditioneel op niveau te komen. Kijk eens kort naar de schoenen die je aan hebt, hoe lang heb je deze schoenen al? Zijn ze nog goed in conditie of eigenlijk aan vervanging toe?

Versleten schoeisel leidt tot een groter risico voor het oplopen van bijvoorbeeld enkel en knieklachten.

Ook is het heel belangrijk voor iedere training en wedstrijd een degelijke warming up uit te voeren.

Zorgen dat het lichaam optimaal opwarmt is belangrijk om ervoor te zorgen dat de training/wedstrijd zo goed als mogelijk uitgevoerd kan worden.

Denk hierbij aan een algemene warming up van ongeveer 8 minuten waarbij verschillende dynamische loopvormen worden gedaan. Het integreren van armbewegingen in deze loopvormen hoort hier ook bij. Naast de algemene loopvormen mag hier best wat creativiteit en variatie in naar voren komen, niks is te gek!

Na de algemene warming up is het uitvoeren van oefeningen gericht op kracht, coördinatie en stabiliteit van ongeveer 10 minuten bevorderend voor het verminderen van blessures. Denk hierbij vooral aan de benen, de romp en de armen/schouders.

De laatste fase van de warming up betreft de specifieke opwarming waarin balvormen, looppatronen en wedstrijdelementen verwerkt worden. Zorg ervoor dat de warming up jou klaarstoomt voor de uiteindelijke wedstrijdbelasting!

Zijn er na aanleiding van deze uiteenzetting vragen, neem dan contact met ons op! Veel handbalplezier!

Met sportieve groet,

Team Sportmedic