Dames HV United Breda delen de punten met Oliveo

6 november 2018

Afgelopen zaterdagavond stond de wedstrijd tegen Oliveo op het programma. Na 2 gewonnen partijen waren de dames van trainer/coach Maurice van Zielst er op gebrand om deze reeks voort te zetten. Echter de dames uit Pijnacker waren nog ongeslagen en stonden op de eerste plaats, waarbij opgemerkt moet worden dat de nummers 2 en 3 op de ranglijst minder wedstrijden gespeeld.

De wedstrijd ging van start met al meteen een doelpunt van de dames uit Pijnacker. De rechter opbouwster wist meteen een toegekende strafworp te benutten. Ook weten zij uit een goed lopende aanval de 0-2 te scoren. Hierna is het Lisa Kaijen die wat terug doet namens de Bredase dames, 1-2. Na balverlies lopen de Pijnackerse dames weg naar 1-3, dit na 5’ spelen. Daarna gaat het snel met doelpunten over en weer. Na 10e spelen staat er 6-7 op het score bord na een doelpunt van Amber Klomp. Na 20’ spelen komen de dames uit Breda voor het eerst op voorsprong, dit door een benutte strafworp van Lisa Kaijen. Hiermee is een achterstand van 3 doelpunten omgebogen in een voorsprong. Na 25’ spelen weet een goed spelende Evelien Denis de voorsprong zelfs uit te breiden naar 13-11. Wanneer het na een scoren van Jamie Barkmeijer 14-12 wordt komen de dames van trainer/coach Bouke Troost op slag van rust op 14-14. Dit mede door een paar slordigheden aan Bredase zijde.

De tweede helft gaat van start met een vlot lopende aanval perfect afgewerkt door Evelien Denis. Door wederom balverlies aan Bredase zijden weten de dames van Bouke Troost weer gelijk te komen. Zo gaat het eigenlijk de hele tweede helt door waarbij het Oliveo constant de voorsprong weet te houden. Het is met name de rechter opbouwster die steeds weet te scoren. Zij heeft in de hele wedstrijd 15 keer gescoord. Bij een stand van 23-26, na 50’ spelen, weten de dames zich te herpakken en worden ruggen nog eens een keer geregt. Met een spannende laatste 10’ als gevolg. De achterstand wordt omgebogen naar een gelijke stand in 58’. Hierna is het weer die dekselse opbouwster die het net weer doet bollen, 28-29. Met nog 15” op de klok wordt er door een speelster van Oliveo een vervelende overtreding gemaakt. De scheidsrechters hanteren de regel die daar voor geldt heel goed. Rood voor de speelster die de overtreding maakt en een strafworp voor het benadeelde team.

De strafworp wordt benut door de aanvoerster van het team Lisa Kaijen. Knap om die binnen te werken met zoveel druk op de schouders.

Uiteindelijk denk ik een juiste afweging van de hele wedstrijd. Ondanks dat er veel doelpunten zijn gevallen mogen we toch niet vergeten dat beide doelvrouwe aan Bredase zijde, Tessa Haas en Annelieke Bezemer, hun steentje hebben bijgedragen aan het stoppen van de nodige ballen.

De volgende wedstrijd is aanstaande zaterdag. Dit is de Brabantse derby tegen Dongen. De wedstrijd vangt aan in Dongen om 20.15 uur. Voorafgaand spelen onze heren om 18.55 eveneens tegen Dongen.

Cees Heessels.

Verstuurd vanaf mijn iPad