Interview met Mohsen Daghrir: “Als de groep zich inspant ben ik tevreden”

8 september 2018

Trainer Mohsen Daghrir, Mosje als je hem aanspreekt, is voor dit interview beschikbaar nadat hij is bijgepraat door een collega en we gaan naar het terras van sportkantine De Ganzerik om het interview te houden. Hij vraagt of ik wat wil drinken en met een pilsje en een cappuccino nestelen we ons op het terras.

Samen bekijken we de tegenstanders van komend seizoen in de landelijke wedstrijdpoule van het Nederlands Handbal Verbond (NHV) “Hoofdklasse HS-B” en hij wijst me op de tegenstanders. Kanshebbers zijn PSV en Heerle net gedegradeerd en vergeet ook Heren Senioren(HS)-3 van Bevo niet, pas gepromoveerd omdat het 1e team in de BENE-league (gezamenlijke competitie 6 nederlandse en 6 belgische ploegen) speelt is dat een zware tegenstander vanwege het hoge handbalniveau van die vereniging.
We gaan nu voor het 2e jaar hoofdklasse draaien, vorig jaar zijn we als 9e geëindigd. In de laatste wedstrijden gingen we pas goed handballen na een matige start. Dit seizoen zijn we aanvullende jeugdige talenten kwijtgeraakt die op het punt stonden om door te groeien, die spelen nu bij Tachos en een speler is naar GHV vertrokken. We zijn onze aanvoerder kwijt, die gaat zijn carrière verder voortzetten als trainer bij een handbalclub in Oosterhout en enkele spelers uit de West Brabant Combinatie zijn teruggegaan naar hun eigen vereniging.

We hebben genoeg spelers maar die zijn nog niet altijd voor 100% beschikbaar en daar zijn we van afhankelijk. Deze competitie spelen we gecombineerd met Orion uit Rucphen. In de laatste jaren is het voor ons noodzakelijk om met andere verenigingen teams samen te stellen. We trainen nu 3x per week en dat is natuurlijk een zware belasting temeer daar op die leeftijd veel andere zaken zoals school, carrière en familie spelen. Kunnen ze zich voldoende motiveren om te komen dan is het wel okay. De groep traint momenteel in deze opbouw maanden vanaf 20 augustus 3x per week tot de competitie start op 29 sept. Dat hebben we nodig om een goed niveau te bereiken. Een oefenpartij tegen De Beuk, een lager geklasseerd team, hebben we met 37-22 gewonnen dat geeft toch een goed gevoel. Kijkend naar het spelschema op tafel zie ik dat de 1e wedstrijd thuis wordt gespeeld op zaterdag 29 sept. in de thuis sportzaal “Haagse Beemden”, dat kan een leuke handbalavond worden want ook onze Dames-1 uit de 2e divisie starten dan thuis hun eerste wedstrijd.

Het wordt een uitdagend seizoen door de zware poule en de nog niet hechte spelersgroep. Het belangrijkste is toch de groep die het samen met mij moet doen. Als trainer ben ik fanatiek en dat breng ik ook over op de spelers. Ik houd niet van half werk als de groep een goede inzet toont ben ik tevreden.

Op mijn vraag hoe Breda bevalt is het antwoord hartstikke goed. Mede daarom wil hij een Bredase club als United Breda graag trainen en heeft hij aanbiedingen afgeslagen. In juni dit jaar is zijn opleiding als Handbal Trainer 4 (HT4) afgerond. Een nivo om eredivisie te trainen.

HS-1 is de toekomst van de vereniging, dat houdt in dat je dan ook moet trainen. Alleen voor de gezelligheid trainen dan lukt het niet er moet inspanning geleverd worden. Van wezenlijk belang is de trainingsopkomst.

Dank Mosje voor dit interview en veel succes met de HS-1 in deze competitie.

Interviewer Cor van Dijk