United Breda pakt de broodnodige punten in sterke wedstrijd tegen Nieuwegein

27 maart 2018

Zaterdagavond de laatste thuiswedstrijd van het seizoen 2017-2018. Nieuwegein was de tegenstander waarin in de heenwedstrijd de punten werden gepakt door de Bredase dames. Ook waren de dames van trainer Maurice van Zielst er op gebrand om de punten in eigen huis te houden. Na twee, weliswaar verloren, wedstrijden tegen de kampioen BFC en de als tweede geklasseerde VOC zat er een duidelijk opgaande lijn in het team. Er werd beter samengespeeld en de verdediging stond duidelijk beter als in de voorgaande wedstrijden.
De score wordt geopend door Evelien Denis en Ellen Verkou, 2-0. Dan wordt er tegen gescoord door Femke Portman, 2-1. Middels een goed gelopen break out en een score door Lisa Kaijen wordt de stand 4-1 na 12’ spelen. Steeds is het weer Femke Portman die weet tegen te scoren maar het zijn de Bredase dames die van zich afbijten en de score steeds een positief aanzien geven. Zo golft de wedstrijd op en neer waarbij Laura van de Goor de ruststand bepaald op 11-9. Bij deze actie werd ze dusdanig gehinderd dat ze er een blessure aan overhoudt. Helaas zagen de scheidsrechters hier geen overtreding in. Iets wat wel meer was gebeurd tijdens de eerste helft.

In de tweede helft wordt het eerst gescoord door het team van trainer coach Alex de Korte, 11-10. In de aanval erop wordt het verschil weer 2 door een goal van Brenda Kaijen. Als Nieuwegein nog een keer scoort komen de Bredase dames weer beter in hun spel en weten een gaatje te slaan naar 16-11, na 41’ spelen. Steeds weten de dames uit Breda er eentje meer te scoren dan de Nieuwegeinse dames waardoor het na een doelpunt van Marlou Verkou 21-15 wordt met nog 8’ te spelen. Dit resultaat is mede te danken aan onze “Tess”. Zij weet met een aantal formidabele reddingen haar doel schoon te houden. De wedstrijd loopt op zijn eind maar voor Marlou Verkou, die er zin in had,ze had nog een verrassend eind in gedachte. Zij wist nog 3 maal te scoren. Ook Demi van Strydonck had er op het einde van de wedstrijd zin in. Zij scoorde 2 maal vanuit de hoek en wist de eindstand de eindstand te bepalen op 27-21.
Door enthousiasme, en hard te werken met elkaar, is deze overwinning over de streep getrokken.

Twee dik verdiende punten voor de Bredase dames. Dit ondanks dat de dames uit Breda een derde van de wedstrijd in ondertal moesten spelen. Je kunt zeggen dat de scheidsrechters er een spannende wedstrijd van wilde maken. Vaak door publiek, maar ook door de speelsters zelf, werden een aantal beslissingen van de heren in het zwart totaal niet begrepen. Je moet blij zijn met deze personen dat ze dit willen doen maar het NHV zou eens wat meer aandacht moeten hebben voor een opleiding voor deze functionarissen.
Als de coach van de tegenstander na de wedstrijd aangeeft dat ze de wedstrijd niet op deze manier wilde winnen dan zegt dat genoeg.

7 april is de laatste wedstrijd van dit seizoen. Om 20.00 uur wordt er dan, in Den Haag, gespeeld tegen Hellas. De dames hebben aan een punt genoeg om zich te handhaven. Dus dit wordt een uitermate belangrijke wedstrijd.

Cees Heessels.