HV United Breda laat de punten aan Dongen in Brabantse derby

5 februari 2018

Afgelopen zaterdagavond moesten de dames van HV United Breda aantreden tegen Dongen in een heuse Brabantse derby. De vorige wedstrijd, in Dongen, werd, zei het met kleine cijfers, verloren. Dus wilde ze een goed resultaat neerzetten. Deze wedstrijd is er ook een van weer bekende gezichten tegenkomen. De assistent trainer, Geert van Meersbergen, maar ook enkele speelsters, zoals Tamara van Es en Tamberly Husson, hebben een United verleden. Ook op de tribune, welke goed bezet was, was het een moment van oude bekenden ontmoeten.

De wedstrijd ging van start en middels een doelpunt van Ellen Verkou kwamen de Bredase op gelijke hoogte nadat Meggie Verbunt Dongen op 1-0 had gezet. In de aanval erop is het weer Dongen dat een voorsprong neemt. Dit is echter van korte duur omdat Jennifer van der Lans weer gelijk maakt, 2-2. Dan gaat de ploeg van trainer coach Martijn Verhagen gas geven en weten ze weg te lopen naar 3-10 omdat Marlou Verkou nog weet te scoren voor United. De dames van trainer coach Maurice van Zielst hebben veel moeite met het doeltreffend afwerken. Dit mede door een goed keepende Dongense doelvrouwe Tamara van Es. De keepster, nota bene opgeleid bij HV United Breda, weet met goede reddingen ook haar doel schoon te houden. Dongen gaat onverstoord verder met scoren en lopen verder weg naar 5-15, dit mede door 4 doelpunten van Janneke Akkerman. Hierna doet Susan van der Essen nog wat terug maar staat er toch weer 7-15 op het scorebord. Dat is dan tevens de ruststand. Iets wat de laatste weken een terugkerend feit is. Door een slappe eerste helft wordt het eventueel te herstellen gat te groot.

De tweede helft gaat van start met een veel offensieve spelend Breda. Dit werpt wel zijn vruchten af. Met de licht geblesseerde Lisa Kaijen wordt het doel, en net, beter gevonden. Dongen heeft enigszins problemen met deze speelwijze, en de Bredase dames zijn wat succesvoller in de afwerking. Het verschil blijft echter te groot, er wordt nagenoeg om en om gescoord. Via een mooi doelpunt vanaf de hoek weet Lisanne Heijens op 11-17 te zetten. Met nog 10’ te spelen komen de Bredase dames op 18-22. De inhaalrace heeft wel wat vruchten afgegeven maar het is niet voldoende om de punten in Breda te houden. Zeker niet wanneer Tanja Sips nog enkele malen weet te scoren, 19-26. Als Ellen Verkou dan nog eenmaal scoort wordt de eindstand 20-26.

Weer geen punten voor de dames uit Breda. Het zal nog lastig zat worden gezien de stand op de ranglijst. Op dit moment 7de maar de concurrentie zit ook niet stil. De dames zullen nog flink aan de bak moeten in de laatste 6 wedstrijden om dit seizoen niet op een deceptie te laten uitdraaien.

Na de wedstrijd was het, ondanks het verlies, een gezellige drukte in onze kantine wat een beetje weg had van een reünie.

Komend weekend ivm carnaval geen wedstrijden. De volgende wedstrijd is dan tegen een Limburgse tegenstander. De dames gaan dan op bezoek bij MIC.

voor iedereen een fijne carnaval. Wij zien jullie graag terug op 10 maart. VOC2 is dan onze tegenstander. Aanvang wedstrijd 20.45 uur.

Cees Heessels.